TRAMWAJE WARSZAWSKIE
STRONA PRYWATNA


WAGON PROMOCYJNY 1006"


W latach 1975-1976 Konstal wyprodukował dla Warszawy 100 wagonów typu 105N. Należący do tego typu wagon 1006 został wpisany na stan w dniu 18 października 1975r. i podobnie jak wszystkie wagony tego typu przypisany do zajezdni R-1 Wola. W 1986r. tramwaj został wysłany do Konstalu celem przebudowy na 105Na. Wagon ten jednak nigdy nie wrocił do stolicy - w 1987r. po przebudowie na 105Na w dniu 26 kwietnia 1987r. wagon zmienił numer na 2276" (data wystawienia dokumentu RZ przez Wydział Budowy Tramwajów Konstalu czyli oficjalnego zwrotu wagonu do przedsiębiorstwa) i wysłany do Wrocławia (więcej). Warszawskie MZK nie zapomniało jednak o zagubionej stopiątce, w efekcie w 1990r. Konstal wybrał jeden ze zbudowanych wtedy wagonów typu 105Na (o numerze fabrycznym 3030) i odesłał go stolicy jako "przebudowany" wagon 1006". "Przebudowany" wagon stacjonował na zajezdni R-1 Wola, przez wiele lat kursował w składzie 1006"+1031", natomiast od listopada 2007r. - w składzie 1006"+1007.

W 2010r. Tramwaje Warszawskie w porozumieniu z władzami miasta zadecydowały o przebudowie jednego z posiadanych tramwajów na wagon promocyjny. Według ogłoszenia przetargowego na przebudowę wagon ten "ma spełniać funkcje mobilnego centrum informacyjno-promocyjno-turystyczne i kursować jako tramwaj turystyczny, promując ważne wydarzenia z życia stolicy ('Tramwaj Promocyjno-Turystyczny')". Początkowo rozważano przebudowę jednego z wagonów historycznych, ostatecznie podjęto decyzję o wykorzystaniu do tego celu wagonu 1006". W styczniu 2011r. (po skreśleniu wagonu 1007) wagon 1006" został skierowany na remont. Pierwszym etapem był remont w zakresie NG III z jednoczesną likwidacją II i III pary drzwi, zmniejszeniem szafy aparaturowej zlokalizowanej za kabiną motorniczego i przeniesieniem części aparatury do nowej szafy zlokalizowanej w miejscu dawnej III pary drzwi wejściowych. W październiku 2011r. wagon przekazano do wykonawcy wyposażenia (firmy "Hieronim Krysiak Stolarnia" z Żelazkowa koło Kalisza). Wnętrze wagonu (ściany boczne, wewnętrzne strony płatów drzwi, obudowy maszyn drzwiowych, szafy aparaturowe) zostało wyłożone egzotycznym drewnem, zamontowane zostało 5 małych stolików drewnianych, 3 duże i 5 małych drewnianych ławek dla pasażerów (ustawionych oparciami do okien) oraz 10 pojedynczych drewnianych siedzisk dla pasażerów (ustawionych po obu stronach każdego ze stolików). Boczna szafa aparaturowa (umieszczona na miejscu dawnej III pary drzwi) została zamaskowana drewnianą obudową imitującą pianino, wyposażoną w cyfrową klawiaturę). Oświetlenie wagonu stanowi 8 stylizowanych lamp sufitowych oraz 9 stylizowanych kinkietów zamontowanych na pilastrach między oknami. Poręcze wykonano ze stali, malowanej na kolor złoty, ponad wszystkimi oknami zamontowano opuszczane rolety. Nie obyło się bez powiewu nowoczesności - wagon otrzymał dwa agregaty klimatyzacyjne (umieszczone na dachu w miejscu I i III klapy wentylacyjnej) oraz 2 wyświetlacze LCD i system nagłośnienia.
Koszt wyposażenia wyniósł (według informacji TW) około 260 tys. złotych (z czego połowę tej kwoty pokryli sponsorzy).



W dniu 16 maja 2012r. na zajezdni R-4 Żoliborz wagon promocyjny został zaprezentowany przedstawicielom władz miasta (na prezentacji obecni byli m.in. wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz, dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji Stanisław Szweycer, wicedyrektor ZTM Ryszard Główka) oraz dziennikarzom. Mieszkańcy miasta mogli zobaczyć z bliska nowy tramwaj promocyjny w dniu 19 maja w ramach Nocy Muzeów. Od tego dnia tramwaj ten rozpoczął też regularne kursowanie na turystycznej linii T (ma na niej jeździć do konca września).
W dniu 31 sierpnia 2012r. został skreślony ze stanu liniowego i bez zmiany numeru taborowego wprowadzony jako wagon promocyjny na stan taboru gospodarczego, pozostając przypisany do zajezdni R-1 Wola.


   


DANE TECHNICZNE
dane ogólne: długość szerokość wysokość masa liczba drzwi
  13500mm 2400mm 3060mm 16,5 t 4
dane ogólne: miejsc ogółem miejsc siedzących miejsc stojących wys. podłogi % niskiej podłogi
  28 28 - 910mm -
układ rozruchu rodzaj silników typ silników liczba silników moc godzinowa prędkość maksymalna
oporowy prądu stałego LTa-220 4 4 x 41,5kW 70 km/h
podwozie (wózki): rozstaw wózków rodzaj typ liczba rozstaw osi w wózku
  6000mm napędowe 2NNa 2 1900mm


07.09.2012 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101