W ramach budowy metra powstają nie tylko tunele i stacje ale także układ wentylacyjny, zapewniający dopływ świeżego powietrza dla pasażerów.
Integralnym elementem tegoż układu są czerpnie powietrza (tzw. wentylatornie) będące miejscem poboru świeżego powietrza. Jedną z takich czerpni (oznaczoną B-17) zaprojektowano
w ciągu ul. Andersa na Muranowie (przy wylocie ul. Wałowej). Czerpnia ta została usytuowana bezpośrednio przy torowisku tramwajowym i jej budowa wymagała
czasowej likwidacji toru w kierunku Żoliborza. Aby utrzymać ruch tramwajowy na trasie Żoliborz-Centrum zadecydowano o uruchomieniu na czas budowy czerpni odcinka jednotorowego.
W ostatnich dniach czerwca 2001r. wstawiono zwrotnice umożliwiające przejazd na tor zachodni i przygotowano sygnalizację świetlną.
Przełączenia ruchu dokonano 1 lipca 2001r. - od tej chwili tramwaje poruszały się tylko torem zachodnim. Odcinek jednotorowy zaczynał się bezpośrednio przy przejściu dla pieszych
(na przedłużeniu ul. Wałowej) i miał długość ok. 35m, był zabezpieczony sygnalizacją świetlną o stałym cyklu,
skorelowaną z cyklem na sąsiadującym przejściu dla pieszych (do dotychczasowego układu dołożono dodatkowy cykl dla tramwajów jadących od strony pl. Bankowego). Program sygnalizacji
umożliwiał przejazd jednocześnie dwóch składów tramwajowych (jeden za drugim) w danym kierunku.
Pod koniec sierpnia, po zakończeniu budowy czerpni odbudowano tor wschodni i w dniu 2 września odcinek jednotorowy został zlikwidowany.