17 grudnia 1865 | - udzielenie koncesji przez Radę Adminstracyjną Królestwa Polskiego Głównemu Towarzystwu Dróg Żelaznych Rosyjskich na budowę i ekploatację tramwaju konnego w Warszawie |
11 grudnia 1866 | - otwarcie linii tramwajów konnych łączącej Dworzec Wiedeński z Dworcem Petersburskim (obecnie - Dw. Wileński) i Dworcem Terespolskim (obecnie Dw. Wschodni) |
| - otwarcie pierweszej remizy (zajezdni) tramwajów konnych |
18 października 1881 | - uruchomienie tramwajów konnych przez Société Générale de Tramways (S.a.), siége á Bruxelles - Tramways Varsoviens
(na mocy udzielonej przez władze miasta koncesji) |
18 października 1882 | - przejęcie przez SGdTV (Towarzystwo Belgijskie) części linii tramwaju konnego "kolejowego" (linia przez Most Aleksandryjski i odnogi do obu praskich dworców) |
12/13 lutego 1899 | - przejęcie (po wykupie wszystkich akcji spółki) tramwajów konnych przez miasto |
1903 | - uruchomienie remizy "Wola" i Warsztatów Głównych przy ulicy Młynarskiej |
1904 | - zmiana barw tramwajów z szafirowo-żółtego na wiśniowe z kremowymi wzorkami oraz zmiana herbu malowanego na wagonach (z końskiego łba wpisanego w podkowę na syrenkę) |
5 stycznia 1905 | - zatwierdzenie przez cara Mikołaja II przygotowanej umowy miasta z firmą Siemens-Schuckert na elektryfikację tramwajów |
16 lutego 1905 | - oficjalne zawarcie umowy pomiędzy magistratem a firmą Siemens-Schuckert na elektryfikację tramwajów |
1907 | - budowa remiz dla tramwajów elektrycznych przy ul.Sierakowskiej 8 ("Muranów") i Puławskiej 15 ("Mokotów") |
7 lutego 1908 | - uruchomienie Elektrowni Tramwajów Miejskich przy ul.Przyokopowej 28, pierwsze jazdy próbne tramwaju elektrycznego |
26 marca 1908 | - uruchomienie tramwaju elektrycznego (pierwszy kurs na linii 3 z pl.Krasińskich na pl.Unii Lubelskiej wykonał wagon typu A o nr taborowym 61) |
sierpień 1908 | - zakończenie elektryfikacji sieci tramwajowej (zgodnie z założeniami nie zelektyfikowano jedynie krótkiego odcinka na ul.Wolskiej) |
13 kwietnia 1917 | - eksplozja głównego kotła w elektrowni (przerwa w ruchu tramwajów elektrycznych przez 6 tygodni - do 21 maja 1917r) |
13 listopada 1918 | - przejęcie tramwajów elektrycznych przez władze miasta
|
1918 | - zniesienie podziału na I i II klasę |
24 lipca 1919 | - powołanie przez Zarząd Miejski przedsiębiorstwa Tramwaje Miejskie m. st. Warszawy |
1919 | - oddanie do eksploatacji pierwszego zbudowanego w Polsce doczepnego wagonu tramwajowego typu P7 |
wrzesień 1921 | - rozpoczęcie zmiany oznakowania taboru - umieszczanie dużych okrągłych tablic z numerem linii na dachu wagonu i tablic z nazwami krańców na przedniej ścianie |
31 grudnia 1921 | - uruchomienie pierwszej nocnej linii tramwajowej (linia 10 pl.Zbawiciela-pl.Teatralny) |
1925 | - dostawa pierwszych polskich silnikowych wagonów tramwajowych (wyprodukowanych w warszawskiej fabryce Lilpop, Rau & Loewenstein) |
1 marca 1925 | - otwarcie remizy "Praga" przy ulicy Kawęczyńskiej 16 |
7 sierpnia 1925 | - otwarcie linii tramwajowej przez Most Poniatowskiego |
1928 | - zmiana nazwy przedsiębiorstwa na Tramwaje i Autobusy m.st. Warszawy |
20 października 1929 | - uruchomienie pierwszej podstacji trakcyjnej "Praga" (na terenie remizy "Praga") |
1929 | - wprowadzenie oznaczeń literowych (dla wagonów silnikowych) i literowo-cyfrowych (dla wagonów doczepnych) celem łatwiejszego rozróżnienia typów eksploatowanego taboru |
1929 | - wprowadzenie do ruchu wagonów silnikowych typu F o całkowicie nowej sylwetce (tzw. pullmany) |
6 listopada 1929 | - otwarcie linii tramwajowej wzdłuż ulic Okopowej i Towarowej oraz wiaduktu nad linią kolejową (połączenie Towarowej z Al.Jerozolimskimi) |
1930 | - rozbudowa Warsztatów Głównych na Woli |
15 maja 1930 | - uruchomienie remizy "Rakowiec" przy ulicy Opaczewskiej |
1931 | - utworzenie Muzeum Tramwajów i Autobusów |
22 października 1933 | - otwarcie linii tramwajowej do Boernerowa |
15 maja 1937 | - otwarcie linii tramwajowej do Wilanowa (przez ul. Czerniakowską) |
27 listopada 1937 | - otwarcie wiaduktu nad Dworcem Gdańskim i uruchomienie linii tramwajowej na wiadukcie (uproszczenie połączenia tramwajowego z Żoliborzem) |
28 listopada 1938 | - przebicie przejazdu po gmachem sądu na pl.Krasińskich |
wrzesień - październik 1939 | - kilkudziesięciodniowa przerwa w kursowaniu tramwajów (spowodowana zniszczeniami wojennymi) - ponowne uruchomienie tramwajów 18 października |
1 lipca 1941 | - zmiana nazwy na Miejskie Zakłady Komunikacyjne (Städtische Vehrkersbetriebe Warschau) |
lipiec 1941 | - wprowadzenie nowego żółto-czerwonego schematu malowania wagonów tramwajowych |
1 czerwca 1942 | - otwarcie linii tramwajowej na ul.Waszyngtona (budowę której rozpoczęto jeszcze przed wojną) |
18 sierpnia 1942 | - pierwsze kobiety-konduktorki w warszawskich tramwajach (zastąpiły mężczyzn wywożonych na roboty do Rzeszy) |
sierpień-grudzień 1944 | - planowe niszczenie taboru i zajezdni przez okupanta podczas i po Powstaniu Warszawskim |
20 czerwca 1945 | - uruchomienie pierwszej po wojnie linii tramwajowej (linia 1 na trasie Kawęczyńska-Wiatraczna) |
15 września 1945 | - uruchomienie pierwszych po wojnie linii tramwajowych w lewobrzeżnej części Warszawy (linia 7 po trasie Zajezdnia Rakowiec-Okęcie i linia 8 po trasie Opaczewska-pl.Starynkiewicza) |
październik - listopad 1945 | - rewindykacja z Berlina 51 wagonów silnikowych (typ K - "berlinki") i 16 doczepnych (typ P15), zamówionych przez Warszawę jeszcze przed wojną |
1945 | - rozpoczęcie przekuwania torów tramwajowych z rozstawu 1525mm na 1435mm |
1945 | - uruchomienie zajezdni "Żoliborz" przy ulicy Słowackiego (na terenie dawnej cegielni) |
15 stycznia 1946 | - uruchomienie pierwszych normalnotorowych linii tramwajowych (linie 12 pl.Unii Lubelskiej-Dw.Południowy i 13 pl.Zbawiciela-Wierzbno)
|
22 lipca 1946 | - uruchomienie pierwszego po wojnie połączenia tramwajowego obu stron Wisły (poprzez odbudowany most Poniatowskiego) |
1947 | - wprowadzenie kremowo-czerwonego schematu malowania (obowiązującego w całej Polsce) |
18 maja 1948 | - rezygnacja z odbudowy ze zniszczeń (i oficjalna likwidacja) zajezdni "Rakowiec" |
wiosna 1949 | - pierwszy kurs na motorniczych dla kobiet |
22 lipca 1949 | - otwarcie trasy W-Z z uruchomieniem nowego połączenia tramwajowego przez Wisłę |
| - wprowadzenie do eksploatacji nowych tramwajów typu N i ND (pierwsze powojenne polskie tramwaje) |
1 lutego 1950 | - ponowne uruchomienie nocnej komunikacji tramwajowej |
październik 1950 | - zakończenie przekuwania torów tramwajowych |
22 stycznia 1951 | - utworzenie przedsiębiorstwa Miejskie Zakłady Komunikacyjne m.st. Warszawy |
21 lipca 1952 | - otwarcie linii tramwajowej na Żerań (FSO) |
1 stycznia 1953 | - podział MZK na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (tramwaje i trolejbusy) oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Autobusowe |
10 września 1955 | - uruchomienie nowej zajezdni "Mokotów" przy ulicy Woronicza 27 z jednoczesną likwidacją zajezdni "Mokotów" przy ul.Puławskiej |
1 stycznia 1956 | - uruchomienie nowej linii tramwajowej na ul.Stawki i Marchlewskiego (od ul.Nowotki do Al.Jerozolimskich) |
styczeń 1956 | - dostawa pierwszych szybkobieżnych tramwajów w Warszawie - wagonów Tatra T1 |
30 grudnia 1956 | - otwarcie linii tramwajowej na ul. Chałubińskiego i w al. Niepodległości (odc. Al.Jerozolimskie-Rakowiecka) |
20 lipca 1957 | - otwarcie linii tramwajowej na Wilanów (przez ul. Goworka, Spacerową, Gagarina, Czerniakowską) |
22 lipca 1959 | - otwarcie Trasy Mostowej (ul.Starzyńskiego, Most Gdański i ul.Buczka) z uruchomieniem przebiegającej tędy nowej linii tramwajowej |
1959 | - dostawa pierwszego wyprodukowanego w Polsce tramwaju szybkobieżnego typu 13N |
luty/marzec 1961 | - likwidacja zajezdni "Solec" |
1961 | - rozpoczęcie liniowej eksploatacji tramwajów 13N |
6 maja 1962 | - wprowadzenie obsługi bezkonduktorskiej w II wagonach na wybranych liniach (do II wagonu mogli wsiadać tylko posiadacze biletów miesięcznych) |
27 października 1962 | - uroczyste oddanie do ekploatacji pierwszego zbudowanego w ZNT T-3 wagonu przegubowego typu PN |
30 czerwca 1963 | - otwarcie zajezdni "Północ" przy ul.Pstrowskiego z jednoczesną likwidacją zajezdni "Żoliborz" przy ul.Słowackiego |
1 stycznia 1964 | - połączenie MPK i MPA w Miejskie Zakłady Komunikacyjne m.st. Warszawy |
1964 | - rozpoczęcie instalowania kasowników biletowych w tramwajach |
wiosna 1965 | - wprowadzenie składów dwuwagonowych 13N na linii 15 (stopniowo rozszerzane na inne linie) |
29 sierpnia 1965 | - likwidacja nocnych linii tramwajowych |
30 czerwca 1968 | - otwarcie linii tramwajowej w ul.Broniewskiego (do os. Piaski) |
11 listopada 1973 | - likwidacja linii tramwajowej na ul.Goworka, Spacerowej, Gagarina i Czerniakowskiej |
październik 1975 | - wprowadzenie do eksploatacji pierwszych wagonów typu 105N |
listopad 1975 | - skreślenie ostatnich tramwajów klasycznych w Warszawie (wagony typów K i P15) |
18 lipca 1977 | - otwarcie linii tramwajowej w ul.Broniewskiego, Wólczyńskiej i Nocznickiego (odc. Piaski-Huta) |
1 października 1977 | - uruchomienie pierwszych trójwagonowych składów 13N na linii 36 (stopniowo także na kolejnych liniach) |
styczeń 1979 | - kilkudniowa przerwa w kursowaniu tramwajów podczas zimy stulecia |
1984 | - rozpoczęcie dostaw (fabrycznie nowych) wagonów typu 105Na |
31 grudnia 1985 | - wpisanie na stan pierwszych wagonów tyrystorowych typu 106N |
20 lutego 1988 | - pierwsza reklama na wagonach tramwajowych (skład 298+275) |
1991 | - przekształcenie MZK z przedsiębiorstwa państwowego w zakład budżetowy m.st. Warszawy |
1 sierpnia 1992 | - otwarcie (po 13 latach budowy) linii tramwajowej na Jelonki |
wrzesień 1992 | - prezentacja niskopodłogowego wagonu GT6N z Bremy |
1993 | - rozpoczęcie dostaw unowocześnionych odmian stopiątek (typy 105Nb i 105Ne) |
grudzień 1993 | - wprowadzenie nowego (żółto-czerwonego) schematu malowania wagonów tramwajowych |
1 marca 1994 | - podział MZK na Tramwaje Warszawskie i Miejskie Zakłady Autobusowe |
czerwiec 1994 | - modernizacja wagonów 13N 821+818 ('żaba') |
grudzień 1995 | - wpisanie na stan wagonów tyrystorowych 105N1k i 105N2k |
marzec 1996 | - dostawa pierwszego polskiego wagonu niskopodłogowego typu 112N |
kwiecień 1996 - styczeń 1997 | - kursowanie na liniach 16 i 36 wagonu GT6N z Berlina |
21 kwietnia 1996 | - uruchomienie linii turystycznej "T" obsługiwanej przez wagony zabytkowe |
31 sierpnia 1997 | - otwarcie linii tramwajowej na Nowe Bemowo |
26 marca 1998 | - wielka parada z okazji 90-lecia warszawskich tramwajów elektrycznych |
| - oddanie do ekploatacji wagonów 116N i 116Na |
1999 | - dostawa pierwszych wagonów typu 116Na/1 |
2001 | - wprowadzenie do eksploatacji wagonów typu 105N2k/2000 |
1 stycznia 2003 | - przekształcenie Tramwajów Warszawskich w spółkę z o.o. |
1 września 2003 | - powrót solówek do ruchu liniowego |
28 lutego 2005 | - zawieszenie nocnej linii tramwajowej, formalne zakończenie kursowania solówek |
21 grudnia 2005 | - otwarcie trasy tramwajowej Nowe Bemowo - Piaski |
25 grudnia 2005 | - ponowne wprowadzenie solówek do ruchu liniowego |
2 stycznia 2006 | - "rewolucja styczniowa" - zmiany tras i ujednolicenie częstotliwości linii |
czerwiec 2006 | - wprowadzenie nowego standardu remontowego stopiątek |
styczeń - październik 2007 | - dostawy wagonów 123N |
czerwiec - październik 2007 | - modernizacja trasy Banacha - Gocławek (więcej) |
lipiec - grudzień 2007 | - dostawy wagonów 120N |
6 sierpnia 2008 | - podpisanie umowy wieloletniej między ZTM a TW |
marzec - październik 2009 | - modernizacja torowiska w ciągu Trasy W-Z, uruchomienie pierwszego w Warszawie torowiska tramwajowo-autobusowego |
29 maja 2009 | - podpisanie umowy na dostawę 186 wagonów typu 120Na |
25 listopada 2009 | - podpisanie aneksu do umowy wieloletniej między ZTM a TW, m.in. dotyczącego budowy i obsługi trasy tramwajowej na Tarchomin |
styczeń 2010 | - wdrożenie nowego schematu malowania (żółto-czarno-czerwonego) na wagonach po remontach (początkowo na wagonach 116Na/1, potem także na stopiątkach) |
grudzień 2010 | - wdrożenie nowego standardu remontowego NG III stopiątek |
7 sierpnia 2012 | - dostawa pierwszego dwukierunkowego wagonu niskopodłogowego typu 120Na DUO (Swing DUO) |
21 stycznia 2013 | - otwarcie pierwszego odcinka trasy tramwajowej na Tarchomin |
21 marca 2013 | - podpisanie umowy na dostawę 45 wagonów typu 128N Jazz DUO |
15 stycznia 2014 | - podpisanie umowy na dostawę 30 wagonów typu 134N Jazz |
24 grudnia 2014 | - otwarcie kolejnego odcinka trasy tramwajowej na Tarchomin - do pętli Tarchomin Kościelny |
14 lutego 2015 | - otwarcie trasy wzdłuż ul. Powstańców Śląskich (odcinek Radiowa - Górczewska) |
26 lutego 2017 | - otwarcie odcinka trasy tramwajowej na Tarchomin - do krańca Nowodwory |
12 czerwca 2019 | - podpisanie umowy z Hyundai Rotem Company na dostawę 123 wagonów niskopodłogowych |
27 czerwca 2021 | - dostawa pierwszego wagonu typu 140N |
4 września 2021 | - otwarcie odcinka trasy tramwajowej na Tarchomin - do pętli Winnica |
10 grudnia 2021 | - podpisanie umowy z ZUE na budowę zajezdni Annopol |