TRAMWAJE WARSZAWSKIE
STRONA PRYWATNA


WAGONY TYPU  P2/P3


Podpisana w 1905r. umowa z firmą Siemens-Schuckert przewidywała nie tylko elektryfikację sieci tramwajowej ale także dostawę 180 nowych wagonów silnikowych (późniejszy typ A) i 10 doczepnych (późniejszy typ P4). Dodatkowo w ramach zamówienia producent nowych tramwajów miał przebudować na doczepne 10 dawnych wagonów tramwajów konnych. Przebudowa polegała na wzmocnieniu sprzęgów, założeniu układu hamulcowego i oświetlenia, natomiast (w przeciwieństwie do nowych wagonów doczepnych) nie montowano ogrzewania.
Przebudowano 5 dawnych doczep letnich (wyprodukowanych w Gyor) - otrzymały one numery taborowe 1003-1007 (a później - oznaczenie P2) oraz 5 dawnych doczep zimowych (wyprodukowanych przez Falkenried w Hamburgu w 1903r.) - otrzymały one numery taborowe 1001, 1002 oraz 1008-1010 (później zostały oznaczone jako P3). Po kilku latach wagony 1001, 1002 i 1010 zostały poddane kolejnej przebudowie i następnie przenumerowane na 1022-1024. Najprawdopodobniej w 1919r. zabudowano ściany boczne wagonów letnich (typu P2). W 1919r. zakupiono w fabryce Lilpop, Rau & Loewenstein wagon doczepny wzorowany na typie P3 - otrzymał on numer taborowy 1010".
Od 1931-32 rozpoczęto wycofywanie doczep przebudowanych z wagonów konnych - wtedy wycofano wszystkie 5 wagonów typu P2 (oraz jeden wagon typu P1 i jeden wagon typu P5). Wszystkie wagony typu P3 uległy zniszczeniu podczas II wojny światowej.


DANE TECHNICZNE
dane ogólne: długość szerokość wysokość masa liczba drzwi
  9100 mm       2+2
dane ogólne: miejsc ogółem miejsc siedzących miejsc stojących wys. podłogi % niskiej podłogi
  58 24 34   -
podwozie: rozstaw osi rodzaj      
  2200 mm        


07.09.2020 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101