TRAMWAJE WARSZAWSKIE
STRONA PRYWATNA


WAGONY TYPU  P8


Dostawa wagonów doczepnych typu P7 przy braku możliwości zakupu wagonów zakupu wagonów silnikowych nie wystarczyła dla potrzeb szybko rozbudowującej się komunikacji tramwajowej. Równocześnie brak zainteresowania rodzimych wytwórców spowodował zakupy poza granicami kraju. I tak w 1924r. w fabryce Breda w Mediolanie zamówiono 15 wagonów doczepnych. Nowe wagony (oznaczone później jako typ P8) zostały wprowadzone do ruchu we wrześniu 1924r., otrzymały numery taborowe 1101-1112 i 1114-1116.
Pudła wagonów były konstrukcji całkowicie drewanianej (tak szkielet jak poszycie ścian i dach), posiadały 8 okien bocznych i dach latarniowy. Nowe wagony były dłuższe od poprzedników (dłuższe i dodatkowo wzmocnione były pomosty), z pomostów do przedziału pasażerskiego prowadziły przesuwne drzwi. Wagony te były pierwszymi w Warszawie wyposażonymi w uchwyty mosiężne przy ławkach, służące do trzymania się przez pasażerów stojących.
Po II wojnie światowej spośród 15 wagonów uruchomiono tylko jeden - o nr tab. 1106, odbudowany na rozstaw 1435 mm w Mostowagonie w Chorzowie. Wagon został skreślony ze stanu w latach 1952-1956.


DANE TECHNICZNE
dane ogólne: długość szerokość wysokość masa liczba drzwi
  9800 mm 2500 mm     2+2
dane ogólne: miejsc ogółem miejsc siedzących miejsc stojących wys. podłogi % niskiej podłogi
  63 24 39   -


07.09.2020 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101